...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

Mak suruh pegi pasar!

Mak dah jerit suruh pegi pasar!!! So... Mohler kita ke pasar yeak pak mamat!!


Biasa ler aku ni kan... Jalan2 kat mesia ni haruslah aku bawak bodyguard! Aku ni ramai peminat kat sini... Takut kena ambush nanti buleh fengsan woooo! Maklumlah orang glemer cam aku ni memang tak boleh lari di kejar 'peminat'... Stalker pun ramai okeh! Ada sorang tu nama jer hepi (kononnya) dok mesia tapi hidup masih dibayangi oleh aku! Jangan memain you! Hebat tak hebat aura Mem Beso ni haa!! Sentiasa menjadi perhatian tauu!! Muahahahaha...

Oklah... Bagi peluang kat pak mamat bujang trang tang tang ni glemer jap dalam blog ni...


Pilih pak mamat jangan tak pilih... Aku saja biarkan dia yg pilih ikan... Biar dia belajar cemana nak pilih ikan segar... Nanti dah kawen senang sket, idokla ko bawak balik ikan jaws bila bini suruh beli ikan caru kann! Hua hua hua....


Dulu2 zaman aku kecik skolah rendah dah kena kerah dengan mak pegi pasar pepagi buta sebab nakkan ikan murah... Kita kan orang miskin... Mak bagi seploh hengget suruh beli 5 jenis ikan dengan sayur segala... Tu yang lepas subuh kena jalan kaki pegi pasar borong tu... Zaman skarang pulak orang pegi pasar dah tak kira masa... Tengah malam buta pun pasar bukak lagi! Tapi kat mesia jelah yang ada camni... Kat denmark nun jangan harap la kann... Hiks!!


Setiap kali balik mesia memang aku tak lepaskan peluang terjah pasar... Jangan plak korang igt aku terjah tempat berEKON and bersih je tau... Owhh tidakkk!! Rinduu woo suasana kecoh kat pasar dan haruman2 semulajadinya yang bisa meloyakan tekak tu... Itulah reality kehidupan yang sebenar2nya... Kehkehkeh...


Dan yang paling best skali of coslah harga yang sangat murah kalau nak bandingkan dengan harga sayur ikan kat denmark tu... Sebab tu aku ni kalau pi pasar kena bawak bodyguard... Boleh la dera dia bawak barang2 yang aku rembat sampai lupa diri tu... Ni la dia org jakun bila balik kampung! Semua benda aku rasa murah! Hahahahaha...


Semalam aku beli 2 ikat besar pucuk paku agak2 boleh makan 5-6 org baru 3 hengget... Kalau kat denmark nun jangan harap nak jumpa pucuk paku... Kot la kalau ada pun sah2 mahal gedegang!! Kalau dah kacang panjang sepuluh urat pun jejak 8-10hengget so sendiri mau hengat la yeak! Gila tak gila la kann! :-P



Tengok tuuuu!!! Mak aiiii!! Banyaknya kerang kak oi!! Kalau la kat denmark nun berlambak camni, kompem 2 hari sekali aku masak kerang tau! Korang igt lagi tak ada satu masa tu aku tertekan gila sebab cari kerang tak jumpa2! Kes nak makan kuey teow kerang la tuu... Punyalah susah nak jumpa kerang last2 aku campak lala jer! Hahahaha...


Perghhhhhh gila murah ok!! Yang dah siap kopek baru seploh hengget!! Wahhh!! Jakun ni jakunn!! Huhuhu... Tapi mak mai pesan jangan beli sebab kebersihannya diragui... Mak mai cakap dia penah tengok orang yang jual kerang siap kopek ni rebus kerang tu dengan air laut.... Uishhhhh!! Biar betulll!! Kembang tekak camni wehh! Huk huk huk...

Tapi aku tak beli pun kerang tu... Tak teringin plak tekak nak makan kerang skarang ni... Bebenonyer memang tekak ni gatal! Bila takde di cari2... Dah depan mata tanak pulak di makan... Memang gatal namanya tu! Ngeh ngeh ngeh...


Antara banyak2 ikan yang aku beli semalam adalah ikan kat atas ni... Sape tak kenal ikan tu memang la dah tak lama la tuu... Ni la dia ikan selar kuning kecik... Sesetengah orang panggil ikan cekut leher... Aku beli ikan ni sebab Tuan Beso punya fevret nih!! Kalau bagi dia ikan selar kuning goreng memang sekilo sorang pun dia boleh habiskan... Tak payah lauk lain pun takpe... Cukuplah sekadar nasi panas2 dengan kicap lemak masin cap kipas udang! Memang kompem dia makan tak berbunyi2! Hehehehe...

Tapi Tuan Beso takde kat sini daaa... Dia still kat cph nun... Aku saja jer beli sebab bila terpandang ikan tu terus teringat kat dia... Hohohoho... Apakah maksudnya tuuuu.... Yea lorrr!! Wa rindu sama laki wa lorr!! Eceh! ;-)

Tu la aku dah cakap... Aku ni kalau pegi pasar memang memacam benda yang aku beli... Mak cuma pesan 3 jenis ikan jer tapi aku beli segala macam tok nek ikan bawak balik rumah! Nasib baik aku tak hangkut ikan kat bawah ni skali tau... Idok kaluuuuu terperanjat unta cik salmah tu nanti!! Hehehehe...


Gila bapak besauuuu ikan tuuu!! Ko tengok baldi tu pun dah tau yang ikan ni memang bagakk!! Siyes terkejut aku semalam! Aku rasa takde sape la yang berani nak beli ikan saiz anak jaws ni! Tengok muka ikannya pun dah mengerikan! Apatah lagi nak makan! Hahahaha...


Dah la tu pak mamat... Mohler kita balik... Hari pun dah lewat malam... Ikan pun dah penat nak tido... Badan aku pun dah harum semerbak dah ni... Tak reti2 Nak balik rumah agaknya.... Mohlerrrr balikkk bawak hasil tangkapan tuuu... Moh moh moh... Moh kita pulangggg.... ;-)

- adie-apai's on mobile

0 *amigos*:



Related Posts with Thumbnails