...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

perangai manusia...

pening kepala aku pikir pasal perangai manusia yang macam2 zaman skarang ni.... bukan sengaja aku nak peningkan kepala dok memikir tapi dah terpaksa pikir... sebab perangai manusia yang sengal atau word paling sesuai BANGANG tu lah yang telah menyusahkan FAMILY AKU... (yess! sangat BANGANG!) 

dulu bila tengok drama kat tv macam tak caya jer betul ke ada manusia yang camtu yang camni dalam dunia ni... esp kalau ada watak2 yang KEJAM NAK MAMPUS!! tapi skarang ni memang sesungguhnya DUNIA DAH AKHIR ZAMAN... semua yang kita tonton dalam tv tu adalah reflection kepada reality hidup manusia yang sebenar! BARU KINI KU TAHU! "The Reality of Beautiful Life"

yess... kini baru kutahu lepas benda2 yang aku tonton tu terkena kat batang hidung keluarga aku sendiri... walaupun tak kena directly kat batang hidung aku tapi kena kat hidung adik aku, adik ipar aku, makcik aku dan seluruh keluarga aku... tu pun dah cukup buat aku terasa jugak ok.... ibarat kau geletek ketiak kanan, ketiak kiri aku pun terasa geli jugak... ada paham??

jadiknya, sekarang ni aku terasa amatlah BENGANG!!! bengang tahap ANGKASARAYA okeh!!! so bila aku bengang, sah2 la blog ni menjadi tempat aku luahkan perasaan... aku tengah bayangkan keyboard yang aku ketuk ni ibarat macam kepala MANUSIA BANGANG tu!!! ishhh gerammmmm!!

kalau la kat mesia tu takde undang2... dan kalau la aku ni kurang iman, kurang akal, kurang pikir... pastu bersekongkol pulak dengan geng2 terrorist... memang sah2 aku dah upah SAMSENG pi hambat MANUSIA BANGANG tu tau... tapi tu laa... stakat cakap lepaskan geram dalam blog jelah.... fuhh!!! memang sakit jiwaaaaa!!!

aku tak tau la apa punya manusia yang sanggup buat muka tebal dok menumpang rumah orang sampai sebulan dengan bawak anak keciknyer dengan perut memboyotnyer menunggu hari nak meletup... datang dah la selai sepinggang.... buat muka kesian... buat cerita sedih... takkan la family aku nak biarkan merempat dok tepi jalan mintak sedekah kan... we are talking about HUMAN ok, not ANIMAL... kalau anak kucing kelaparan pun dibagi makan takkan plak manusia tak ditolong yea tak... tapi satu benda yang kita terlupa... MANUSIA MUDAH LUPA... so ada baiknya tolong haiwan dari tolong MANUSIA yang mudah lupa tu... astaghfirullah astagfirullah astagfirullah... aku tau jahat sangat bunyiknya tu tapi aku GERAM! korang paham tak ni, aku tengah GERAM!! so please EXCUSE my words! huhuhu....

ekceli yang buat aku terkilan sangat dan GERAM sangat tu, kalau orang tu bukan kawan pada adik ipar aku, mungkin jugakla lain citer yang jadik kan.... of cos la the whole thing wont be as what it was.... at the first place pun for surelah family aku akan berat hati nak bagi dia tumpang kat rumah kitorang... bukan kejap2 plak tu dia menumpang...  sebulan ok dia dok kat rumah we all sampailah dia beranak... tapi sebab dah kawan satu sekolah dulu kan... pastu masa dia kawen pun adik ipar aku tu jugakla yang tolong settlekan.... dia takde duit, adik ipar aku tu jugakla yang hulur2 duit.... dok kat rumah tu pulak dilayan macam permaisuri.. ada orang tukang masak, ada orang tukang cuci baju, ada orang tukang beli apa dia nak makan, ada orang tukang jaga hati dan perasaan dia.... last2 dia buat taik dengan orang2 tu semua.... belum lagi termasuk berapa banyak duit yang dah dihabiskan semata2 atas alasan KASIHAN kat dia...

aku ni bukanlah nak mengungkit semua kebaikan yang family aku dah bagi kat dia.... sama sekali bukan itu tujuannya.... pada aku, dunia ni bulat... bila kita senang, kita tolong orang yang susah... mana tau satu masa nanti kita pulak yang susah mungkin orang akan tolong kita pulak... kalau takde orang yang nak tolong pun, InsyaAllah, tuhan akan tolong.... Allah sentiasa bersama kita kan...

tapi aku sangat marah bila dia lupa diri... habis madu sepah dibuang.... pastu TUDUH dan FITNAH orang yang dah tolong dia macam2... korang tau kan dosa memfitnah tu sangat besar! tak cukup dengan tu dia siap menipu dan tikam depan2 pulak tu... alkisahnya semua cerita2 sedih dia tu adalah pembohongan semata2... rupa2nya jugak dah ramai kawan2 dia yang dah ditipu dan diperdaya.... sampaikan mak bapak dia sendiri pun tak nak masuk campur sebab dah tau perangai anak dia yang SELFISH, STUBBORN, HIPOCRITE dan macam2 lagi laa... bayangkan... kalau dah mak bapak sendiri pun cakap camtu memang sah la manusia ni BANGANG tahap angkasaraya!!

ishhh malas la aku nak citer in detail benda ni.... kalau aku cerita kronologi "drama di pentas dunia" ni kompem seploh hari pun tak habis.... makin lama makin sakit dada aku ni dok pikirkan pasal hal ni... takut kang aku kena heart attack pulak tak pepasal!

anyway, aku nak ingatkan korang semua supaya lebih berhati2 dengan sesapa sahaja.... jangan mudah terpedaya dengan orang yang kita tak kenal bebetul... bukanlah aku nak kata jangan buat baik kat orang... tapi korang jangan lupa pepatah melayu.... BUAT BAIK BERPADA2... BUAT JAHAT JANGAN SEKALI!

apa yang berlaku kat family aku ni memang satu dugaan yang hebat utk kami... impaknya memang besar... aku tak nak elaborate further on that sebab ada benda yang tak perlu kita share kan di public.... apapun, aku percaya ALLAH akan bagi balasan yang setimpal dengan apa yang family aku dah korbankan.... setiap titisan airmata yang tumpah juga pasti ada hikmah disebaliknya... dan aku percaya akan ada juga balasan yang cukup setimpal untuk MANUSIA BANGANG tu... siapa yang boleh menolak kuasa ALLAH kan... biar lah kat dunia ni dia lepas pun... tapi jangan lupa AKHIRAT itu adalah PASTI! kalau kita semua dambakan untuk ke SYURGA... pasti ada juga golongan yang BERANI untuk ke NERAKA!


~ utk adikku, adik iparku dan seluruh keluargaku... tabahlah menghadapi dugaan ini... jangan mudah terpedaya dengan orang luar... semoga Allah swt sentiasa melindungi kita semua dan merahmati kehidupan kita.... AMIN!

1 *amigos*:



SueGinola said...

Nyampuk sikit kak,

Tulah susah betul bila kita terpaksa mengadap 'manusia-manusia' yang tau nak senangkan diri sendiri je ni kan, lagi-lagi jenis tak reti nak fikir impact yg jadi kat orang lain...Paling sy skit hati dgn 'manusia' camnilah...tolongle...

Apapun sy doakan kita semua dijauhkan dari berjumpe dgn 'manusia-manusia' mcm ni lg..aminnn...

Related Posts with Thumbnails