...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

U've to earn it!

Lepas citer pasal Alyssa aku nak citer pasal Aiman pulak... Biasalah kan kalau dah beranak tu memang 1001 kisah pasal anak2 jelah kan! Belum termasuk kisah bapaknya lagi tu! Lagik dramatic tu kalau keluar citer bapaknya! Kwang3

Last week aiman demand kat aku suruh belikan LEGO utk dia... Ekceli aku jugak yg promised to him nak belikan dia pressie as a reward for something good that he has done during skul hols aritu... So dlm banyak2 benda yang dia boleh mintak, balik2 LEGO jugak yang dipilihnya... Hishhh kemaruk LEGO sungguhla aiman ni!

Bukan aku tak nak belikan LEGO yang dia nak tu... Tapi memang tak agak2 la pulak mamat ni mintak lego toy story yang paling mahal! Paling mahal okeh!! Wah wah wah! Sungguh tak bley blah tau! Mentang2la aku cakap kat dia he can choose anything that he likes... Dan dan dia pilih yang paling vavavazzzz!! Cheh! Nyesal aku bagi bola tanggung tau! Terus terasa kena smash kat kepala ni ha! Hadoi mak!

Unfortunately, i refused to grant his wish! Not that i purposedly wanted to break my promise to him... Nope, not at all... Aku tau aku sepatutnya pegang pada janji nak belikan apa yg dia mintak tapi aku rasa macam tak berpadanan sungguh nak belikan lego tu dengan apa yang dia dah buat...

I think its about time that he learns something useful for his life... He has to earn it to have it... That is! Bukannya tau2 mintak aje, esoknya tu terus dapat... Ada plak kang tak pepasal jadik anakku aiman! Versi anakku sazali zaman moden la ni! Kahkahkah...

Aku ni bukan lah mak yang kedekut taik idung masin! Tipulah kalau kata aku tak boleh belikan dia lego tu, sepuluh pun aku boleh beli tau! Eceh! tapi aku tak nak dia naik lemak... Maksud aku, apa yang dia mintak semua dia dapat... Buatnya satu masa nanti aku dan bapaknya tak boleh nak penuhi permintaan dia, tak ke naya tu...

Bebudak zaman skarang ni kan tergolong dlm category yang smart Terlebey sudah... So sebagai mak pak zaman 'facebook' ni, kita jangan sampai di outsmart oleh anak kita sendiri... Well, thats what i thought lah kan... Utk korang aku tatau lah cemana...

Pada aku walaupun zaman aku dan zaman aiman sangat berbeza tapi aku lebih selesa ajar anak2 aku belajar utk berusaha... If they want something, they have to earn it... Am not gonna spoonfeed them all the time... Walaupun nampak cam brutal tapi aku sure bila dorang besar sket dorang akan faham... Benda yang kita susah nak dapatlah yang kita akan appreciate more kan... So, itu sebenarnya yang aku nak dorang tau, if not now maybe later...

So, we made an agreement... A mutual agreement between Mem Beso and Tuan Kecik... Keh keh keh... For instance, If he helps me out with housechores, he will get dkk10... if he listens to what we said, he will get dkk10... Tapi sehari max cuma dkk10 jelah... Takkan satu benda dia buat dia dpt dkk10 kan... Kenot kenot... Its not gonna work that way haaa... My house, my rules and my way... Muahahahha...



Owh yea... The rule also states clearly that... If he done something unpleasant, aku akan tolak dkk10... Termasukla kalau dia menyakat adiknya tu... Aku tarik duit dia! Sounds fair and square kan altho a bit tough and rough to a 7 yr old boy but like i said... Thats my rule... So, he better follow my rule if he wants what he wants... Muahahaha...

For a start aku bagi dia dkk200... To boost up his spirit la kononnya tu... Seeee... Aku takdelah kejam sangat ok! Korang ingat aku ni mak tiri ker? Aku ala2 jer macam mak tiri tapi hati aku baik lagi suci! Kah kah kah...


As of now Aiman dah kumpul dkk220... Way to go aiman! Takpe... Pelan2 kayuh asalkan selamat sampai ke tempat yang dituju... U will go through bumps along the way but that's "the reality of beautiful life"...

Takkan ada kejayaan tanpa kesusahan... So, be patience my son.. Sikit2 lama2 jadikla bukit... Yang penting duit yang aiman dapat tu adalah hasil usaha dia sendiri... Dan semestinya HALAL! Hahahahhaa...



~ i hope one day my kids will thank me for all these... Am thankful to my parents for the way they had brought me up... Alhamdulillah! They raised me well!

- adie-apai's on mobile

0 *amigos*:



Related Posts with Thumbnails