...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

Still green!




Semalam aku masak lauk turi... Ko tau mana aku dpt daun turi ni? Alah! Aku panjat pokok turi tepi jamb*n belakang rumah aku tu... Siyes gemuks2 daun turi Tu! Obviously korang buleh imagine kan dari mana pokok tu dpt 'zat' tu yeak! Hahahaha...

Ehh korang percaya ek apa aku tulis ni... Fuhlamak! Tak sangka aku ada org pecaya bulat2! Aku kelentong je tu! Ajer gila pokok turi boleh hidup kat negara 4 musim ni! Hilang akal apa! Hahahaha..

Lgpun kalau lah ada pokok turi hidup kat belakang rumah aku ni, tak yah la sesusah aku seludup daun turi dari mesia... Dan sah2 bukan takat gambo kat atas tu je yg aku tayang tapi gambo aku bergayut atas pokok turi tu skali aku tempek kat sini... Hahahaha...

Tu sebenonyer daun turi yang aku seludup dari mesia aritu... Salah satu benda yang menambahkan berat beg aku, mendalah ni la... Mana taknya, bukan sikit2 plak tu aku seludup bawak masuk... 2-3 kali masak pun tak habis2 tau! Mak mai punya kejalah ni! Agaknya kalau boleh satu pokok tu dia nak tebang suruh aku bawak balik denmark! Hahahaha..

Anyway, aku impress jugak daun turi ni bertahan lama... Bayangkan aku balik dah almost 3 weeks tapi daun2 turi ni masih elok... Ada jugak yang kuning2 tu tapi mostly masih hijau dan elok sesangat.. Macam baru jek bawak balik semalam...

Tak sangka jugak aku daun2 ni boleh bertahan selama ni... Aku igtkan stakat 2-3 hari dah layu dah... Ni dah dekat 3 weeks ok! Memang very impressive! Aku rasa sebab aku bungkus dengan kertas suratkhabar pastu balut ngan plastic kot, sebab tu dia tahan lama... Pastu sampai sini aku terus lontar masuk fridge... Tu yang daun turi aku kekal 'awet muda' sampai laa ni... So sape nak awet muda tu sila balut muka korang dgn kertas sotkabar pastu bungkus ngan plastic! Kompem muda selalu! Hahahha..

Hmm... Dok terpikir2 apa aku nak buat dengan daun turi belen dlm fridge tu... Boring giler asyik layan masak lemak jer... Ikutkan ati nak jer aku goreng berlada letak belimbing buluh ataupun masak asam cair2... Fuhhh masyukk giler! Tapi, kompemlah Tuan Beso tak makan! Tekak dia layan masak lemak jer.. Sebab tu badan dia banyak lemak! Hhehehehe...

- adie-apai's on mobile

0 *amigos*:



Related Posts with Thumbnails