...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

Syabas anakku!

18 jam puasa memang betul2 cabaran paling hebat buat Aiman... Macam2 ragam yang dibuat dek anak bujang aku ni semalam... Maklum jer, hari pertama berpuasa kan... So drama dia agak melancholic la sket... Hehehe... Paling kesian bila part meleleh airmata duyung yang tak tahan tu... Syahdu giler la pulak hati mak dia ni...



Tapi alhamdulillah... aiman diberikan kekuatan dan kesabaran menahan puasa sehinggalah ke minit2 terakhir untuk berbuka... Sejam yang terakhir tu ada lawak sket laa... Aku ingatkan dia dah melepek longlai macam tengahari nya tu... tapi rupanya tidak... Bila dia tau jek lagi sejam nak berbuka terus tersengih cam kerang busuk... Siap melompat bagai! Giler suka tak terkata pakcik ketot tu... Yang aku pulak dah tak larat giler macam nak fengsan pun ada... Badan memang dah gegel giler dah! Huhuhu....


Aiman cakap dia nak makan semua benda yang ada atas meja tu haa.... Hahahaha.... Kesian anak aku tu kan! Nampak sangat la time tu dia memang dah tahap kebulur gila babas... Tapi bila time berbuka tak plak dia makan banyak mana... Hehehehe... Tu la dia godaan berpuasa kan...


Lepas berbuka semalam memasing terus jadik ular sawa.... MasyaAllah sengkaknya toksah kata laa... Padahal makan takdelah rakus sangat... Sangat bersopan santun lagi berhemah! Kekeke... Agaknya kes melantak air sirap laici tak hengat diri la kot! Tu yang perut cepat kenyang...



Lepas solat maghrib aku dah tak larat nak tahankan mata dah... Ikutkan tak elok terus tido lepas makan tapi memang gila ngantuk tak terkata laa... Penangan nasi beriani la kot! Hehehe...

Sebelum tido tu aku dah pesan aiman suruh dia berjaga... tak kesahlah dia nak tengok tv ke apa ker... Pastu aku pesan suruh dia makan apa aje yang dia nak makan... Sebabnya aku tau kompemlah nanti dia takde selera nak makan time sahur... Sebab tu aku tak bagi dia tido dulu.... Tapi bila dia tengok Tuan Beso pun nak tido sama, teruslah dia melangkah kaki masuk ke bilik... Apa lagik... Tido laaa...

Sahur tadi tak susah mana pun nak kejutkan aiman... Aku rasa Tuan Beso kejut aku bangun lagi payah dari kejutkan aiman... Hehehe... Memang alhamdulillah anak aku senang dikejut bersahur... Cuma berderai jugaklah airmata dia sebab telah dipaksa untuk makan... Kitorang takdelah nak paksa marah2 gitu... Lebih kepada memujuk rayu suruh dia makan jugak...

Aku tau perut dia tu kenyang lagi... Apa taknya, pkl 9 pm berbuka tetiba pkl 2.15am dah makan lagik... Aku pun kenyang sebenonyer... Tapi bila pikir balik esok nak berjuang lagi 18 jam menahan lapar dan dahaga, terus kuatkan semangat main telan2 jer nasi tu... Rasa mual nak muntah pun ada tapi nak buat cemana... Memang paksa diri sebenonyer nih!



Aiman pulak terpaksa disuap sebab dia dah tak larat sesangat nak suap sendiri... Nak bukak biji mata pun dah Tak mampu... Kesian dia... Puas dipujuk bagai nak rak akhirnya berjaya jugak dia habiskan nasi dan ayam seketul... Hopefully cukuplah utk dia bertahan sampai waktu berbuka... InsyaAllah!

Aiman... Mommy and daddy tau aiman anak yang kuat, tabah dan cekal... Tak semua orang mampu berpuasa selama 18 jam tapi aiman dah buktikan aiman mampu.... InsyaAllah aiman akan jadi lebih kuat dan lebih tabah lepas ni... Dan akan menjadi orang yang dikasihi oleh Allah... Amin ya Rabbal Alamin!

- adie-apai's on mobile

0 *amigos*:



Related Posts with Thumbnails