...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

Busy bee!

Fuhhhh giler membizi aku! Sepagian sepetang dan semalaman aku bergelumang tertonggeng2 kat dapur tu... Macam nak tercabut tulang selangka! Hahahaha...

Buat pengetahuan korang, aku membizi bagai nak sewel (poyo! ;-)) memasak utk Malaysia Night jointly organised by Malaysian-Danish Association and Cafe Kram...



Sebeno2nyer aku BUKAN member of MDA pun dan bukan jugak tukang masak bertauliah yang mengambil upah memasak... Seriously NOT! So jangan la ingat aku ni amik upah masak... No upah2 ok! Ada plak kang tepon aku berdering2 org nak buat tempahan... Adoiii! Nehi nehi nehi... Tak sanggup cik oi! :-P

Honestly aku buat semua ni for the sake of MDA President, Poo Chu yang mintak tolong sungguh2 kat aku... I am very proud and so touched to see her endless effort in promoting Malaysia... Walau di mana pun tercampak, semangat kenegaraan dia tak pernah luput! She's a truly Malaysian at heart and soul!

Kalau nak ikutkan memang tak terlarat badan aku nak masak benda2 yg remeh temeh tu... Tapi... Being a proud Malaysian (i am! Dulu, kini dan selamanya...), i must show my unconditional support to promote Malaysia to the local people here... Niat yang baik haruslah disokong!!

Aku consider benda ni sebagai amal jariah kecik untuk negaraku tanahairku yang amat kucintai... Dpt berbakti secara kecil2an mengikut kemampuan pun ok jugak kan... Janji NIAT tu ikhlas! Wieeee

Kalau nak ikutkan penat memang SANGAT penat... Bayangkan since thursday lagi aku dah sebok buat lopes... Yezzaaa people! Aku buat lopes traditional JOHOR okie! Jangan memain... Bukan yg modern, bukan yg instant.... Aku buat yang cara org dolu2 tuuu... Chaiyok2!!



Bila pikir2 balik macam caya tak caya aje aku ada courage to do LOPES by myself! Bukan sikit2 plak tuh! 130 pieces ok! On top of that aku buat roti jala from 5 kg of flour... 5 kg ok!! Memang catat rekod peribadi laaa! Perghhh aku sendiri pun heran! Dari mana aku dapat SERUAN rajin tu pun tatau ... hahahaha...



Tuu dia roti jala aku.... Naik kematu jugak kaki aku dok berdiri menjala dari pkl 6.30 am sampailah jejak ke 11am... I must say thanks to my darling Tuan Beso yang sanggup amik cuti semata2 nak tolong aku! Dah la setia menemani dan menolong aku di dapur sampai pkl 3.30 am! Walaupun dia cuma tido 3 jam, Tuan Beso tak mengeluh sikit pun! I cldnt have done it without him! Am so blessed to have him as my darling hubby cum my truly besfren!


Kalau dah ada roti jala tu tak sah la takde karinya kan... Aku berhempas pulas masak kari ni dalam keheningan pagi... Pkl 1 am baru dok tumis kari... Nasib baikla jugak puan sri aya dah siapkan bawang2an nyer... Ayam dan kentang pun dia dah siap potong... *Tenkiu so much aya!! Jasamu ku kenang!* Kalau nak buat from scratch there and then memang makan masa... Tu pun Pkl 3 baru siap masak!

Wehhh bukan sikit2 woooo!! 9 kilo fillet ayam + 3.5 kg kentang! 3 periuk beso tau! I wished i have a HUGE pot so that sekali arung aje boleh masak... Bila nak masak bebanyak gini memang payah kalau Guna periuk yang tak berapa nak beso... tapi kalau ikutkan dah cukup beso la periuk2 aku tu... Lagipun takkan aku nak simpan periuk macam org masak kenduri kawen kot! Bukan aku buat tender masak hari2... Di 'suruh' masak bebanyak camni pun kekadang jer...

So now, korang dah dpt bayangkan tak cemana aku berhempas pulas bagai nak rak kat dapur tu menyiapkan juadah utk dimakan oleh 70+ people? Bio betik! Hehehehe... Macam caya tak caya kan...

Anyway, macam aku ckplah Malaysia Night ni bukan dibuat hari2 pun... Sebulan sekali pun tak... Setahun sekali jer pun..... So, mungkin sebab aku dah set kepala aku to be optimist and YAKIN BOLEH, tu yang semua benda pun boleh! Yeehaaa!!

- adie-apai's on mobile

0 *amigos*:



Related Posts with Thumbnails