...there's always something to share... i'm sharing the stories of my journey in life... for myself to remember, to appreciate and to miss in the future...

Sakan buat kuih!

Alololo... Semangat nyer la hai nak beraya yeak! baru 5 hari pose dah sebok2 nak buat kuih raya... Gila semangat perwira baja hitam ni nampaknya!

Ehhh silap orang la kalau korang kata aku yang bersemangat waja tuuu... Aku dan kuih adalah tidak sinonim gitu! Keh keh keh... Korang jangan tergelak kalau aku cakap Tuan Beso yang sakan nak buat kuih raya... Siyes korang! Aku tak tipu nyer! Pose2 ni tak bley tipu, kurang pahala pose nanti... Penat jek aku menahan lapar 18 jam ok! Hehehe...


Memang bersemangat habis Tuan Beso ni kalau sebut pasal kuih2 ni haa... Maklumlaaaaa... Dia tu kan anak bongsu kepada 'ex-towkey kuih' yang terkenal kat bandar BP tu pada suatu masa doluuuu... Sah2 laa bakat terpendam dalam arena pengKUIH-MUiHan ni ada dalam jiwa Tuan Beso yea tak? Datangkan kemaruk dia nak buat kuih... Haaa amek kau! Tak terlayan bini dia nih! Huhuhu...


Anak bujang aku pun dah terkenan bapak dia... Tetiap hari ajak aku buat cookies! Ish ish ish... Dia nih macam tak paham yang mak dia ni bukanlah 'sehati berdansa' dengan kuih-muih ni haa... Tapi idokla bebal bebeno bab2 buat kuih kan... Aku cuma tak suka dan tak gemor jer...

Akan tetapi, atas rasa cinta, kasih dan sayang terhadap mereka berdua... Layankannnnn ajelahhhhhh... Janji dorang hepi dan aku pooonnnn hepi! Boleh mintak upah duit raya bosaaaarrr punya kat Tuan Beso pasnih! Muahahhahaa... Jahat giler okie!! Tak baek! Tak baek! :-P


Setelah berpeluh ketiak kat dapur, maka terhasillah kuih pertama di bulan ramadhan yang penuh keberkatan ini... Hasil kerjasama kami anak beranak, jadikla 'kuih samperit Tuan Beso & Co.' yang sangat sesuai di makan bila2 masa saje tak kira raya tak raya... Ada sesaper nak order ker? Kekeke..





Tekun tak tekun la kan berdua beranak ni buat kuih.... Aku stakat bancuh tepung jer... Pastu aku serahkan kat dorang bulat2... Tak kose la hai aku nak layan kerja2 remeh temeh ni sangat... Hehehe... Giler kejamkan! Tapi sebenonyer aku tolong2 la jugak.... Cuit2 sikit itu ini... Kang tak dapat pulak aku nak claim duit raya kalau tak tolong kan... Tak dapatlah aku nak beli henbeg raya nanti! Muahahahha... Jahatttt jahattt!


Owhh yang kat atas ni special samprit utk anak bujang yang tersayang, dibuat oleh daddynya... Tuan Beso buatkan spesel kononnya nak amek ati dia laa ni.. Sebabnya dia dok komplen tak tahan bau sedap samperit pastu menjeles dengan alyssa yang suka sgt tayang makan depan orang... Hehehe... So, 'from daddy with love' la kononnya nih! Eceh! patutnya Tuan Beso buat bentuk LOVE kan... Hahahaha..


Haaa kerepek pisang yang dalam gambo kat atas ni sempat ku buat semalam... Sementara memasak juadah utk bersahur.. Ishh kerepek pisang ni memang fevret aku! Mengenangkan pisang tanduk yang acik bedah bagi tu ada, tu yang aku kerepekkan tuu... Walaupun ada beberapa biji yang dah tak berapa sesuai nak dikerepekkan tapiii nasibla labu! Semuanya dah selamat dah jadik kerepek! Wieee suka ati i tau!

Sangat semangat kan Tuan Beso & Co. nak raya! Dalam masa sehari jek dah dapat 2 jenis! Cuba korang bayangkan kalau aku dan sekutu2 ku di rumah ini consistent jek 'rajin' membuat kuih raya selama sebulan ramadhan ni.... aku rasa seploh meja pun tak cukup nak letak kuih raya nanti! Hahahhahaaha....

- adie-apai's on mobile

0 *amigos*:



Related Posts with Thumbnails